Przykładowy jadłospis w cukrzycy typu 1

Zdiagnozowana cukrzyca typu 1 jest chorobą przewlekłą wymagającą podawania określonych dawek insuliny. Uzupełnianie leczenia farmakologicznego odpowiednio zbilansowaną dietą ma zasadnicze znaczenie dla efektywności terapii cukrzycowej.

 

Dieta cukrzycowa

Dieta przy cukrzycy ma za zadanie chronić przed groźnymi w skutkach wahaniami poziomu glukozy we krwi. Codzienne menu diabetyka uzależnione jest od indywidualnego stanu zdrowia pacjenta, dlatego wymaga konsultacji z lekarzem prowadzącym. Zalecana dieta różni się w zależności od typu cukrzycy oraz skuteczności dotychczasowego leczenia.

Regularne posiłki i niezbyt obfite porcje to jedne z podstawowych założeń diety cukrzycowej. Diabetycy powinni sięgać po produkty bogate w węglowodany złożone- przede wszystkim produkty zbożowe, pełnoziarniste pieczywo, brązowy ryż, kasza gryczana, płatki owsiane, otręby pszenne, rośliny strączkowe i zielone warzywa– brokuły, cukinia, sałata, ogórki. W codziennym menu cukrzyka powinno znaleźć się chude mięso (drób, cielęcina), ryby (szczupak, makrela, mintaj) i odtłuszczony nabiał (mleko, twarożek, kefir). Chorzy powinni zrezygnować z produktów bogatych w cukry proste, takich jak słodycze, lody, ciasta, a nawet owoce i soki o dużej zawartości cukru (banany, winogrona). Posiłki przyjmowane przez cukrzyka mają nie tylko zredukować wahania poziomu glukozy we krwi, ale także zapobiec nadwadze i otyłości.

 

Przykładowy jadłospis dla cukrzyka

Pierwszy dzień:

Śniadanie: 2 kromki chleba żytniego, 4 plastry szynki z indyka, 1 pomidor, zielona herbata

Drugie śniadanie: jogurt naturalny z płatkami owsianymi

Obiad: zupa brokułowa; dorsz pieczony w folii z ziołami, brązowy ryż

Podwieczorek: szklanka soku pomidorowego

Kolacja: serek wiejski light z ogórkiem

 

Drugi dzień:

Śniadanie: 2 kromki chleba pełnoziarnistego, margaryna roślinna do posmarowania, 1 jajko na twardo, 2 szczypty szczypiorki, woda mineralna

Drugie śniadanie: 4 kromki pieczywa chrupkiego, gruszka

Obiad: krem warzywny; pierś z kurczaka gotowana na parze, 3 ziemniaki

Podwieczorek: starta marchew z jabłkiem

Kolacja: 2 kromki chleba razowego, 4 plastry wędliny drobiowej, pomidor

 

Trzeci dzień:

Śniadanie: 2 kromki chleba graham, twarożek ze szczypiorkiem,  jabłko, herbata bez cukru

Drugie śniadanie: 3 wafle ryżowe, brzoskwinia

Obiad: zupa ogórkowa; ryba pieczona w folii, kasza gryczana, surówka z kapusty pekińskiej

Podwieczorek: garść ziaren słonecznika i pestek dyni

Kolacja: brązowy ryż z warzywami (brokuły, fasola szparagowa, papryka)

 

Czwarty dzień:

Śniadanie: 2 kromki chleba żytniego, chudy twaróg, 2 liście sałaty, rzodkiewka, kawa zbożowa

Drugie śniadanie: sałatka z cytrusów

Obiad: zupa pomidorowa; pulpety drobiowe, kasza jęczmienna

Podwieczorek: szklanka soku wielowarzywnego

Kolacja: sałatka jarzynowa z jajkiem

 

Piąty dzień:

Śniadanie: bułka razowa, naturalny serek homogenizowany, garść świeżych jagód, herbata czerwona

Drugie śniadanie: kefir ze świeżymi malinami

Obiad: zupa kalafiorowa; pulpety z dorsza, kasza jaglana

Podwieczorek: sałatka warzywna (bakłażan, cukinia, pomidor, seler)

Kolacja: makaron razowy

 

Szósty dzień:

Śniadanie: 2 kromki chleba orkiszowego, 2 plastry szynki z indyka, zielona herbata

Drugie śniadanie: jogurt naturalny z otrębami pszennymi, garść świeżych wiśni

Obiad: zupa grzybowa; filet z kurczaka gotowany na parze, brązowy ryż z kukurydzą i fasolą szparagową

Podwieczorek: papryka faszerowana twarożkiem

Kolacja: mintaj w galarecie z warzywami

 

Siódmy dzień:

Śniadanie: 2 kromki chleba żytniego, 2 plastry sera żółtego, pomarańcza, herbata czerwona

Drugie śniadanie: koktajl warzywny (pomidor, seler, marchew)

Obiad: barszcz czerwony; cielęcina duszona z warzywami, 3 ziemniaki

Podwieczorek: mizeria z jogurtem i szczypiorkiem

Kolacja: sałatka owocowa (świeży ananas, brzoskwinia, morela)